Az új Panasztörvény alapján a foglalkoztatók jelentős részének kötelezettségévé válik visszaélések bejelentési rendszerének működtetése. Mivel a jelenlegi törvény ezt csak elvi lehetőséggel tartalmazta, sok munkáltató jelentős jogi feladatok elvégzésével és adminisztrációs teherrel néz majd szembe, amelyhez mint bejelentővédelmi ügyvédek teljeskörű segítséget és tanácsadást tudunk nyújtani.

Kik számára lesz kötelező a visszaélés-bejelentési rendszer működtetése?

  • legalább 50 személyt alkalmazó foglalkoztatóknak
    • ingatlanüggyel kapcsolatos tevékenységet végzőknek
    • könyvvizsgálói tevékenységet végzőknek
    • könyvelői, adószakértői, adótanácsadói tevékenységet ellátóknak
  • nemesfémmel kereskedőknek
  • 3 000 000 Ft-ot elérő készpénzfizetést elfogadó árukereskedőknek
  • bizalmi vagyonkezelőknek
    • 3 000 000 Ft-ot elérő értékű kulturális javakkal (műalkotás, régiségek) kereskedőknek
  • székhelyszolgáltatóknak

Meddig kell létrehozni a visszaélés-bejelentési rendszert és a vonatkozó szabályokat?

A törvény július 24. napján lép hatályba, így a legtöbb foglalkoztatónak eddig az időpontig létre kell hoznia a rendszert és ki kell alakítania a törvény szerinti eljárási szabályokat.

Könnyítésként ugyanakkor a legalább 50, de legfeljebb 249 személyt foglalkoztatók, azaz a KKV-k számára a törvény csak 2023. december 17. napját írta elő határidőnek, ugyanakkor ez nem vonatkozik azokra a fenti munkáltatókra, akik tevékenységük alapján tartoznak a törvény hatálya alá.

Milyen feladatokban tud segíteni a bejelentővédelmi ügyvéd, miért érdemes bejelentési ügyvédet alkalmazni?

Tekintettel arra, hogy a munkáltatók jelentős része a korábbi lehetőséggel eddig nem élt, így nem hozta létre a vonatkozó magatartási szabályokat panaszeljárás esetén, illetve visszaélés-bejelentési rendszert sem alkalmazott, most sok ismeretlen, jogi szakképzettséget is igénylő és rendkívüli adminisztrációs terhet jelentő feladatok merülnek fel, amely egy egyszerű szoftver útján nem minden esetben biztosított. Nézzük tehát, hogy miben tudunk segíteni:

  • A bejelentők személyesen, szóban vagy írásban a bejelentővédelmi ügyvédnél megtehetik a bejelentésüket, ezáltal mi magunk gondoskodunk az írásba foglalásról.
  • A bejelentőket azonnal felhívjuk a tényállás tisztázására, bejelentésük kiegészítésére, folyamatosan kapcsolatot tartunk a bejelentőkkel és jogi képviselőikkel.
  • Részletesen tájékoztatjuk a bejelentőket a rosszhiszemű bejelentésük következményeire, az eljárás menetére, védelmükkel kapcsolatos jogaikra és kötelezettségeikre, személyes adataik védelme érdekében az adatkezelésre és adattovábbításra.
  • Létrehozzuk a visszaélés-bejelentési rendszerrel kapcsolatos eljárásrendet, valamint az adatkezelési tájékoztatót.
  • Jogi tanácsot adunk a bejelentők védelmére tekintettel a velük szemben tehető intézkedésekre.
  • A bejelentők rosszhiszemű, valótlan bejelentése esetén megtesszük a szükséges lépéseket büntető- és polgári eljárásokban.
  • Közreműködünk a vizsgálatokban, jelezzük, mikor mellőzhető a kivizsgálás, és ügyelünk az ügyintézési határidők betartására.
  • Az eljárás eredményéről, azok indokairól, a megtett intézkedésekről tájékoztatjuk a bejelentőket.
  • A foglalkoztatás-felügyeleti hatóság ellenőrzése során jogi képviseletet látunk el a szankciók elkerülése érdekében.

Amennyiben Ön is úgy gondolja, hogy ezeknek a terheknek az ellátását szakképzett, jogi csapatra bízná, úgy az Andrássy 7 Ügyvédi Együttműködés áll szíves rendelkezésére!

VEGYE FEL VELÜNK A KAPCSOLATOT

Egységes csapatként dolgozunk világszerte piacvezető cégekkel, és ügyfeleinknek a lehető legmagasabb színvonalú tanácsokat adjuk.